Google Analytics is een mooie en handige tool die inzicht geeft in het gebruik en de vindbaarheid van uw website.
De komende tijd zal ik regelmatig tips plaatsen zodat u Google Analytics beter kunt gebruiken. Vandaag is het tijd voor de eerste vijf tips, deze tips zijn makkelijk toe te passen voor de beginnende Google Analytics gebruiker.
Tip 1 – Uitsluiten van eigen domein/IP adres
Uw eigen website is leuk. U kijkt er elke dag even op om deze te bewonderen. Indien u zelfstandig ondernemer bent heeft dit niet veel impact op de statistieken, denkt u. Het tegendeel is waar. Vooral in de opstartfase van uw onderneming en dus ook van uw website, zijn de statistieken waardevol. Vervuiling van uw eigen bezoekjes aan uw site zullen gefilterd moeten worden.
Via Analytics Settings > Filter Manager > kunt u een nieuwe filter definiëren. Zorg ervoor dat uw eigen IP adres ingevuld wordt, en geeft de Filter een duidelijke naam, bijv. “Mijn IP adres”. Het is ook mogelijk een heel domein uit te sluiten, of een deel van een IP adres te gebruiken. Let hierbij wel op dat u niet te veel uit de statistieken filtert.
Tip 2 – Top Content
Wil u in de gaten houden at de meest bekeken pagina’s zijn op uw site? Navigeer dan naar Content > Top Content > en bekijk uw meest bekeken pagina’s. In dit overzicht kan ook gefilterd worden. Vul dan onderaan de tabel bij Filter Page Title bijvoorbeeld “koken” in, om al uw artikelen te bekijken die de term “koken” in de titel of url bevatten.
Tip 3 – Verlagen van de Bounce Rate
De Bounce Rate, of weigeringspercentage, is het percentage van de bezoekers die na het openen van de eerste pagina uw site weer verlaten. Deze bezoekers vinden dus blijkbaar niet, wat zij in eerste instantie dachten te vinden op uw site. Het is belangrijk dit percentage naar beneden te krijgen, zodat de bezoekers langer op uw site blijven, en hopelijk vinden wat ze zoeken.
Via Traffic Sources > Keywords zijn de zoektermen te zien waarmee bezoekers uw site hebben gevonden. Let op de zoekwoorden die een hoge Bounce Rate hebben, en probeer uw content aan te passen aan deze zoekwoorden. Voor zoekwoorden die niet relevant zijn voor uw site hoeft u uiteraard niks te doen.
Tip 4 – Interne zoekopdrachten bekijken
Bezoekers die op uw site komen, willen zo snel mogelijk het artikel of de pagina vinden waarvoor ze gekomen zijn. Om dit te realiseren is een interne zoekoptie een uitkomst. Als een interne zoekoptie beschikbaar is op uw website, dan bent u vast ook wel benieuwd waar uw bezoekers naar zoeken.
Met Google Analytics kan dat. Een beschrijving om dit te realiseren is hier te vinden.
Tip 5 – Exporteer uw data
Gebruikt u een spreadsheet, of een andere manier om uw statistieken bij te houden? Maak dan gebruik van de exporteer mogelijkheid van Google Analytics. Op deze manier bespaart u zich een hoop moeite om gegevens te kopiëren en te plakken.
Hoe u moet exporteren, naar Excel, PDF, XML of TSV, leest u hier.
Mochten er vragen zijn over deze tips, of over andere zaken met betrekking tot uw website, dan kunt u gebruik maken van het contactformulier.