Voor het onderzoeken van keywords zijn meerdere tools beschikbaar. Het is ook aan te bevelen voor keyword onderzoek meerdere tools te gebruiken. Gelukkig heeft Google een hele verzameling tools, en ze zijn nog gratis ook!
1. Keyword Synoniemen
Met de Synonym Search Tool is het mogelijk om, de titel zegt het al, synoniemen voor keywords te zoeken. Gebruik deze tool om soortgelijke woorden te vinden die je je op je website kan gebruiken. Door het gebruik van synoniemen verhoog je de diversiteit van de gebruikte woorden op je site en is de kans groot dat bezoekers je site zullen vinden met een groter aantal keywords.
2. Google Insights en 3. Google Trends
Google Insights geeft je een goed overzicht van de populaire keywords van dit moment, inclusief “hot” items. Google Trends is een betere optie als je geïnteresseerd bent in de statistieken van keywords over een langere periode, eventueel tot aan 2004!
4. Google Analytics
Kan Google Analytics je inzicht geven in het zoekgedrag van je bezoekers? Jazeker! Kijk in de zoektermen sectie onder verkeersbronnen. In deze lijst zie je de zoektermen die gebruikers hebben ingevoerd om op je site te komen. Bekijk de lijst rustig en analyseer de verschillende woorden. Misschien is optimalisatie nodig. Ook interessant is het bekijken van het zoekgedrag op je site zelf. Hiervoor kan je onder Inhoud -> Site Search kijken. Zo kan je goed zien wat bezoekers niet konden vinden via een zoekmachine en dus op de site zelf gezocht hebben.
5. Search-based keyword tool
Google’s Search-based Keyword Tool is gebaseerd op daadwerkelijke zoekopdrachten op Google en AdWords prijzen. Het geeft je inzicht in mogelijke AdWords die je in kan zetten voor je website en wat de kosten daarvoor zijn.
6. Google AdWords Keyword Tool
Met Google’s AdWords Keyword Tool krijg je inzicht in de globale en lokale zoekacties voor diverse zoektermen en/of AdWords die voor jouw site van toepassing zijn. Maak er gebruik van!
7. De nieuwe AdWords Keyword Tool
De nieuwe AdWords Keyword Tool. Nu nog beter! En wel met een nieuwe kolom: Lokale search trends. Waardevolle informatie die je op termijn gerelateerde zoektermen en synoniemen kan verschaffen.
8. Google Sets
Met de Google Sets tool kan je gerelateerde keywords opvragen op basis van een set van maximaal vijf keywords. Op deze manier krijg je nieuwe keywords te zien die je kunt gebruiken op je website. Op deze manier kan de diversiteit van je keywords vergroot worden, en dat levert op termijn weer meer traffic op.
9. Google Suggest
Het is eigenlijk geen tool, maar kan wel zo gebruikt worden. Bij het intikken van een zoekterm op de Google site, of in je browser, krijg je meteen alternatieven en meest gezochte zoekwoorden te zien die aansluiten bij de woorden die je hebt getypt.
Met al deze gratis tools van Google ben je binnen no-time een keyword pro. Welke gebruik jij het meest?