Hoe vind ik een goede WordPress professional?

Keyboard

In het land van WordPress professionals zijn, zoals in elke branche, goede en minder goede partijen. In dit artikel leg ik je uit waar je op moet letten bij het vinden en selecteren van een WordPress professional.

Zoeken en vinden

Je zoektocht begint meestal via Google, of een andere zoekmachine. Als je op zoek bent naar iemand die voor jou WordPress onderhoud kan doen, zoek dan op “WordPress onderhoud“. Op zoek naar iemand die een plugin voor je kan maken? Zoek dan op “WordPress plugin realisatie” eventueel aangevuld met je woonplaats, als je het liefst iemand in de buurt wilt vinden. Mijn ervaring is dat is locatie niet belangrijk is, en dat de meeste WordPress professionals zeer mobiel en flexibel zijn.

Website

Een eerste kennismaking met je toekomstige WordPress “leverancier” verloopt in veel gevallen via zijn of haar website. Kijk eens rond op de website en let op de volgende criteria: Is het een samenhangend geheel? Hoe is het taalgebruik? Zijn de contact gegevens aanwezig? Is er een portfolio, of een beschrijving van de aangeboden diensten?

Portfolio

Als de bovenstaande criteria aanwezig zijn, kunnen we verder gaan kijken. Bij het bekijken van de portfolio is het van belang dat de getoonde klussen overeenkomen met jouw vraag. Ben je op zoek naar een professional die WordPress plugins voor je kan maken, dan is het niet slim met een professional in zee te gaan die hier geen ervaring mee heeft maar bijvoorbeeld alleen maar thema’s maakt.

Netwerk

Een goede professional is “connected” en is te vinden op diverse social media platformen, zoals Linkedin, Google+ en Twitter. Kijk eens naar de hoeveelheid volgers/vrienden, maar let ook op interactie, inhoud van gedeelde berichten en conversaties met anderen. Op basis van deze conversaties kan je veel te weten komen over deze persoon. Het kan ook zijn dat een goede WordPress professional geen portfolio heeft. Dit gebeurt veelal bij techneuten. Hun “portfolio” is meestal terug te vinden op de WordPress site (als core contributer/plugin developer of op Github e.d.).

Aanbevelingen

Op diverse social media websites, maar natuurlijk ook op de website van de professional zelf, zijn aanbevelingen te vinden. Lees deze door en neem eens contact op met de schrijvers van de aanbevelingen. Staan er geen namen bij de aanbevelingen, of slechts een crimineelnaam (Hans de B. of Kees L.), neem de aanbevelingen dan met een korreltje zout.

Beschikbaarheid

Op het moment dat je contact gaat opnemen met een WordPress professional is het goed om te weten wanneer er gestart kan worden met de werkzaamheden. Is de professional niet per direct beschikbaar dan is dat een goed teken. Bij directe beschikbaarheid moet je je afvragen waarom deze professional direct beschikbaar is, het kan natuurlijk zo maar zijn dat deze professional zojuist een project heeft afgerond. Kijk of je een startdatum kan afspreken samen met een doorlooptijd. Zo weten jullie beide waar je aan toe bent. Wordt er nogal vaag gedaan over precieze data, bedenk dan goed of je wel met deze partij in zee wil.

Gesprek

Ga het gesprek eens aan met de WordPress professional. Maak een afspraak om je wensen te bespreken en kom er zo achter of er een match is.

Prijs

Naast het bespreken van een tijdsplan is het natuurlijk ook van belang om het financiële plaatje te bespreken. Een goede professional weet van te voren goed in te schatten hoeveel tijd een bepaalde opdracht gaat kosten, en dus wat de kosten zijn. Ga daarom dus alleen akkoord met een vaste prijs. Zo heb je zekerheid dat er geen extra kosten bij komen kijken.

Offerte

Ben je het eens geworden over de prijs en de starttijd/doorlooptijd, dan is het tijd voor een offerte. Let hierbij goed op dat alles wat eerder besproken/besloten is, ook terug komt in de offerte. Is de offerte vaag, of worden er algemene termen gebruikt? Vraag dan om de offerte even door te nemen en of de vage begrippen gespecificeerd worden. Onduidelijkheid in een offerte kan er toe leiden dat je minder krijgt dan afgesproken, of dat je meer moet betalen dan afgesproken.

Ik hoop dat je met deze tips makkelijker zelf een WordPress professional kan vinden. Heb je toch hulp nodig bij het vinden van een geschikte kandidaat, neem dan even contact met me op. Ik heb een groot WordPress netwerk en kan je daar diverse mensen van aanraden.


, ,

2 reacties op “Hoe vind ik een goede WordPress professional?”

  1. Hey Marcel,

    Interessant stuk! Ik ben het min of meer grotendeels met je eens, hoewel ik denk dat je soms iets te snel conclusies trekt (daarmee doel ik vooral op “is diegene gelijk beschikbaar? dat is geen goed teken” – niet letterlijk geciteerd, maar daar komt het wel op neer).

    Helemaal eens met het gedeelte over dat de items in het portfolio overeen moeten komen met wat je zelf in gedachten hebt. Veel mensen vergeten dat een vormgever vaak ook een eigen stijl en, nog belangrijker, een eigen visie heeft op vormgeving. Wat mij brengt op het volgende; ook heel belangrijk om te weten als je op zoek bent naar een echte professional: geeft die professional je advies op gebied van vormgeving, strategie en conversie, óf doet diegene braaf wat jij zegt (met het gevolg dat de vormgeving, strategie en conversie niet optimaal is). Je zou moeten zoeken naar iemand die jouw ideeën nóg beter maakt en niet iemand die braaf jouw bevelen opvolgt.

    Wat denk jij?

    • Sandra,

      dank voor je reactie. Ik heb het stukje mbt beschikbaarheid iets aangepast, was inderdaad wat kort door de bocht.

      Ik ben het verder helemaal eens met je opmerking dat een goede professional iemand moet zijn “die jouw ideeën nóg beter maakt en niet iemand die braaf jouw bevelen opvolgt”. Dat maakt juist het verschil.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.